В днешния все по-дигитализиран и взаимосвързан свят способността на правоприлагащите органи да обменят данни между системи, организации и граници, обикновено наричана оперативна съвместимост, e от съществено значение за ефективните операции свързани със сигурността. Като осигурява навременен достъп до съответната информация, оперативната съвместимост подпомага откриването на престъпни модели, подобрява предвиждането на рискове и оптимизира разследванията. В основата на тази трансформация е Европейската стратегия за данните, която има за цел да позиционира ЕС като лидер в дигитализирания свят на данните чрез насърчаване на сигурен и ефективен поток от данни между секторите и държавите членки.

Въпреки че тази визия е обещаваща, тя носи и значителни предизвикателства, особено в чувствителни области като правоприлагането и обществената безопасност, където обменът на данни трябва да бъде съобразен с основните човешки права и етичните норми. За да потуши тези опасения, ЕС разработва редица законодателни и политически инструменти, насочени към изграждането на сигурна и зачитаща човешките права рамка за обмен на данни свързани със сигурността.

Отворени данни и отворени източници на информация (OSINT)

Преди да разгледаме правните и етичните аспекти на споделянето на данни, е важно да разграничим две често бъркани понятия: отворени данни и отворени източници на информация (OSINT). Макар и двете да се основават на публично достъпна информация, те служат за различни цели.

  • Отворените данни се отнасят до информация, която е свободно достъпна за всеки, който желае да я ползва и споделя. За да бъдат определени като отворени, данните трябва да са машинночетими, недискриминационни и достъпни за всички. В рамките на ЕС законодателството за отворените данни се фокусира върху насърчаването на повторното използване на ценни набори от данни с цел да се стимулират прозрачността, иновациите и широкият достъп.
  • Отворените източници на информация включват събиране и анализиране на публично достъпна информация за изследователски или разузнавателни цели. За разлика от отворените данни, OSINT е оперативно по характер и често се използва от правоприлагащите органи за проследяване на заплахи като трафик на хора, тероризъм и киберпрестъпност.

Въпреки че целите са различни, както отворените данни, така и OSINT могат да допринесат значително за предотвратяването и разследването на престъпления.

Правната рамка на ЕС за сигурен и етичен обмен на данни

Осъзнавайки, че безпроблемното трансгранично сътрудничество е от съществено значение за ефективното правоприлагане, Европейският съюз се движи към по-интегрирана рамка за свобода, сигурност и правосъдие. Ключови инициативи като Иновационният център на ЕС за вътрешна сигурност и разработването на общи европейски пространства за данни имат за цел да улеснят обмена на данни, съобразен с оперативните нужди на органите за сигурност и правосъдие.

Успехът на такива платформи обаче зависи не само от техническите им възможности, но и от съответствието им с правните и етични стандарти на ЕС. Европейският парламент подчерта, че особено в епохата на големи данни и алгоритмично вземане на решения, всички инициативи за обмен на данни трябва да зачитат изцяло основните права. Макар обменът на данни да е от жизненоважно значение за справянето с комплексни заплахи, той може да доведе до сериозни рискове като нарушаване на правото на неприкосновеност на личния живот, злоупотреба с информация и неразрешено наблюдение, особено когато става въпрос за лична идентифицираща информация (PII). За да намалят тези рискове, ЕС е създал солидна правна рамка. В нейната основа е Общият регламент за защита на данните (GDPR), който урежда събирането, обработката и съхранението на лични данни, включително в някои случаи, свързани с правоприлагането. В допълнение към GDPR, Директивата за правоприлагането (2016/680) очертава конкретни гаранции за обработката на лични данни от компетентните органи за целите на предотвратяване, разследване, разкриване или преследване на престъпления. Заедно тези законодателни инструменти отразяват всобхватните усилия на ЕС за хармонизиране на стандартите за защита на данните в държавите членки, като гарантират, че иновациите в обмена на данни за сигурността са не само ефективни, но и в съответствие с ангажимента на Европа към неприкосновеността на личния живот, отчетността и върховенството на закона.

Поглед към бъдещето

Развиващата се правна среда на ЕС отразява силното му желание да се превърне в световен лидер в областта на сигурното и етично използване на данни. Постигането на тази амбициозна цел обаче ще изисква преодоляване на значителни предизвикателства. В допълнение към съществуващата всеобхватна правна рамка за защита на данните, може да се наложи приемането на допълнителни регламенти, за да се гарантира, че правоприлагащите органи прилагат технологии, които са не само иновативни, но и етични и законни.

Като част от по-широката визия за цифрово и сигурно бъдеще, Европейското информационно пространство за иновации в сферата на сигурността (EU SDSI) представлява ключова стъпка към изграждането на надеждна и оперативно съвместима рамка за обмен на данни, свързани със сигурността, между държавите членки. Проектът TESSERA, който подготвя основите за реализирането на EU SDSI, изследва как данните, използвани от правоприлагащите органи, могат да бъдат картографирани, стандартизирани и споделяни по сигурен начин, в съответствие с общи принципи на управление и с пълно зачитане на основните права. Неговите резултати целят да очертаят техническите и етичните основи за ефективна, прозрачна и съвместима с изискванията за защита на личните данни обмяна на информация в рамките на ЕС.

Развитието на общите европейски пространства за данни представлява ценна възможност за ЕС да повиши стандартите за защита на данните и да формира нови, ориентирани към бъдещето политики и регламенти. Ако тази инициатива бъде успешна, тя би могла да позволи на ЕС да поеме водеща роля в изграждането на интелигентни и оперативно съвместими инфраструктури, които подкрепят ефективното сътрудничество в областта на сигурността, като същевременно напълно спазват основните права.

За по-подробен анализ на правните и стратегическите предизвикателства, свързани с обмена на данни за сигурността в ЕС, вижте статията „Тенденции в обмена на данни за сигурността“, в която се разглежда развиващата се рамка на Европейската стратегия за данните и разграничението между отворени данни и отворени източници на информация в контекста на правоприлагането.