Преди почти седем години изследователи от Станфорд са установили, че младите хора изпитват трудности при определянето на надеждността на онлайн източници и достъпната информация. Една от причините за това изглежда е скоростта, с която те получават и влизат в контакт с информацията. Това, заедно с количеството налична информация, не дава на младежите достатъчно време и пространство да я обмислят и да преценят нейната достоверност. В тази връзка от тогава насам са осъществени много проекти, кампании, инициативи и други дейности за справяне с дезинформацията сред младите хора. Въпреки че проблемът все още е актуален и са необходими допълнителни действия.

В настоящата статия са представени някои от най-новите инициативи в Европа, насочени към справяне с дезинформацията и последиците от нея.

  • Европейската училищна мрежа (НПО) наскоро публикува статия за начините, по които можем да повишим медийната грамотност сред младежката общност в ЕС. Тя е част от проекта - Facts4All - Schools as Community Hubs against Disinformation (Факти за всички - училищата като общностни центрове срещу дезинформацията), подкрепен от програмата на Европейската комисия "Медийна грамотност за всички" (2021-2027 г.). Основната цел на проекта е да се повиши осведомеността за дезинформацията в онлайн среда, като същевременно се преодолее пропастта между младежите и техните по-възрастни роднини (родители, баби и дядовци и т.н.).
  • Проектът YOUTH4EUROPE е насочен към участието на младите хора в политиката, застъпничеството и гражданските им позиции. Основната му цел е да повиши осведомеността на младите хора относно политиките и институциите на ЕС.
  • Voices of Youth (подкрепен от УНИЦЕФ) е платформа, която осигурява открит диалог по различни теми, засягащи младежката общност. Освен това тя предоставя възможности за активно участие и взаимно обучение.
  • Медийната и информационната грамотност (МИГ) трябва да бъде както в класните стаи, така и извън тях. Тя трябва да бъде неразделна част от политиките и стратегиите на Европейско и национално ниво.Във връзка с това твърдение ЮНЕСКО пилотно стартира програма за медийна и информационна грамотност за младежки организации, за да ги насърчи да интегрират МИГ в своите вътрешни политики. Тя включва и изграждане на капацитет за професионалисти.Освен това ЮНЕСКО стартира инициативата MIL CLICKS Social Media Innovation с цел да подпомогне хората да забелязват дезинформацията в обичайните си ежедневни онлайн дейности.
  • EU DisinfoLab (EUDL) е независима неправителствена организация, насочена към справяне с кампаниите за дезинформация, насочени към ЕС и неговите държави членки. Това е сравнително нова организация, която има за цел да се превърне в център за активисти и експерти в областта на дезинформацията, за да се повиши осведомеността по въпросите на дезинформацията и да се събере и подкрепи устойчивостта на гражданското общество срещу дезинформацията, за да се насърчи по-силна информационна екосистема.EUDL са разработили методология за класифициране на проверените факти за дезинформация, която може да бъде полезен инструмент за проверка и разпространение. Друг полезен инструмент, разработен от Лабораторията, е "Ръководство за потребителя към Закона за цифровите услуги".Неговата основна цел е този нов законодателен акт да бъде ефективен, когато става въпрос за борба с дезинформацията, включително да предостави преглед на наличните инструменти и правата на хората, предвидени в закона.
  • Друг проект е уеб платформата и проектът "COUNTERING DISINFO". Това е онлайн наръчник, чиято цел е да насърчава интегритета на информацията.
  • Европейската обсерватория за цифрови медии (EDMO) обединява проверители на факти, експерти по медийна грамотност и академични изследователи, за да разбере и анализира дезинформацията в сътрудничество с медийни организации, онлайн платформи и съответните специалисти. Това е проект, финансиран от ЕС, който има за цел да засили мултидисциплинарното сътрудничество в борбата с дезинформацията и свързаните с нея въпроси.

Ако проявявате интерес, има още много други инициативи и проекти. Очевидно е, че много вече е направено в борбата с дезинформацията. Необходими са обаче допълнителни действия на европейско и национално равнище, когато става въпрос за медийната грамотност и потенциала на децата и младежите да преценяват достоверността на дадено съдържание (например образователни програми, обучения за учители и родители, включване на медийната грамотност като част от учебната програма). Това е необходимо най-вече поради самия факт, че поколенията от послените десетилетия са "деца на интернет", тъй като получават информация и общуват основно в онлайн среда чрез социалните медии.