В днешно време, където всякаква информация от всякакво естество е достъпна за всеки, кражбата на самоличност е почти неизбежна и нерядко сме ставали свидели на такава. За това е от изключително важно значение да знаем какво представлява, как да я разпознаваме и как да се предпазим. В текущата статия е разгледано влиянието на социалните медии върху вижданията на младите хора по отношение на защита на личните данни и предпазливостта необходима за безопасното ни „сърфиране“ в интернет пространството.

Какво е кражба на самоличност? Това е неразрешено събиране на лична информация и нейното последващо използване с криминални цели. Кражбата на самоличност е престъпление, което включва незаконно получаване и използване на лична или финансова информация на друго лице за неупълномощени транзакции или покупки. Тези действия могат да означават тежки последици за жертвата, която ще остане със сметки, такси и накърнена кредитна история . Един крадец на самоличност краде информация с намерение вие да извършите измама вместо него, с цел лична изгода. Тази вид предприемчива постъпка е достатъчно често срещана днес, тъй като се извършва чрез множество уникални и различни начини, най-вече в днешно време чрез появата на технологииите и все по-честото им използване в различни сфери за различни дейности. Има много методи, по които може да бъде открадната самоличността на някого, но най-вече младежите биват особено уязвими към това престъпление онлайн, защото прекарват най-много време в интернет пространството, където интелигентните престъпници могат да получат достъп до лична информация по редица пътища. Ето най-често срещаните от тях:

  • Извличане на съхранени данни от изхвърленото електронно оборудване като компютри, мобилни телефони и USB памет;
  • Кражба на лична информация с помощта на злонамерен или шпионски софтуер;
  • Хакване на компютърни системи и бази данни;
  • Фишинг или представяне на доверени организации чрез имейл или SMS съобщения и подтикване на потребителите да въведат лична финансова информация;
  • Компрометиране на слаби пароли за вход, за да се получи достъп до онлайн акаунт на потребителя.

Какво да правим, когато се сблъскаме с кражба на самоличност? Първото и на-важно е да нулираме всички пароли, карти и друга информация, която би била възможна за преминаване в неправилните ръце. Вторият етам е подаване на жалба в официална институция, държавни сили и органи за сигурност. Важно е да имаме доказателства - запазена екранна снимка на фалшивия профил, както и информацията, която ви принадлежи и се злоупотребява.

Как да се защитим?

  • Създавайте сигурни пароли и внимавайте, с кого ги споделяте;
  • Добавете засилена защита на компютъра си (автоматично актуализиране, легитимен антивирусен софтуер и тн.);
  • Защита на акаунти и кредит – редовна проверка на дейноста на акаунта;
  • Не поставяйте поверителна информация в имейл, социални мрежи или текстови съобщения.

Александър Господинов (ръководител кибер застраховане към отдел по киберпрестъпност в ГДБОП) споделя за интервю към NOVA TV:

“Кражба на самоличността. Това не е прецедент - всеки месец в отдела по киберпрестъпност в ГДБОП получават десетки подобни сигнали. Това в момента е масова практика в интернет пространството. Много хора крадат снимки и ги използват за публикуване в сайтове, за да могат да измамят хората с цел финансова изгода. Показват, че всеки млад човек, който е бил обикновен, има възможност да стане финансово стабилен.”

Това е един реален пример за вид дезинформация и предоставяне на фалшива информация.

Бъдете по-пестеливи в социалните мрежи и внимавайте какво публикувате. Може по невнимание да споделите повече информация, от колкото искате или при по-лошият вариант – да я представите пред по-голяма аудитория, отколкото сте очаквали.