Нарастващ брой търговски транзакции се извършват на национално и международно ниво чрез електронни средства без всякакви осезаеми следи. Възникват въпроси като "Каква е юридическата стойност на електронните документи?", "Дали електронните подписи се приемат като доказателство в съда?" и "Дали законовите изисквания за 'писмена форма' и 'подпис' са спазени в случаите, когато са използвани електронни документи и електронни подписи?". Очевидно нуждата за правна сигурност и обезпеченост е неотложна и в неин отговор идва законовата рамка за електронни подписи на европейско и международно ниво.

Експертите на Фондация "Право и Интернет" са положили основите на правната регулация на електронния документ и електронния подпис в България. Участвали са в разработването на едноименния закон през 2001 г., участвали са в създаването на подзаконовите нормативните актове по неговото прилагане, както и на измененията му през годините.

Освен това през 2004 г. експерти от Фондацията създават коментара към закона ("Електронният документ и електронният подпис. Правен режим" 2004 г.), актуален и до днес с обстойните си анализи на нормативната уредба, a през 2009 г. разработват проекти на нормативни актове, регулиращи прилагането на електронния документ и електронния подпис в съдебната система, чиято основна цел е правното регулиране на електронното правосъдие в България.

От 2004 г. експертите на Фондацията участват в обучения и консултации във връзка предоставянето на административни услуги на гражданите по електронен път, включително ре-инженеринг на работните процеси, разработване на вътрешни правила за документооборота на електронни документи и документи на хартиен носител и реализация на електронни и комплексни административни услуги. До момента са обучени над 1200 специалисти от държавната администрацията и съдебната система по въпросите, свързани с използването на електронен документ и електронен подпис и регулиране на дейността им в новата информационна действителност.

През 2006 г. по възложение на Министерство на държавната администрация и административната реформа Фондацията създава Пътна карта на електронното правителство за периода 2006 – 2009 г. и Правна рамка на електронното управление в България.

През 2008 г. експерти на Фондацията изготвят цялостен анализ на съществуващото национално законодателство, имащо отношение към имплементацията на електронното управление, включително закони и подзаконови нормативни актове, анализ и сравнение на съществуващите практики при въвеждане на електронно управление в държави-членки на ЕС и предложения за развитие на нормативната уредба и подобрение на съществуващите практики за реализиране на Стратегията за електронно правителство. През същата година експертите на Фондацията изготвиха пълен анализ и предоставиха консултации на бизнес асоциации в Босна и Херцеговина в рамките на проекта на Световната банка за развитие на ИКТ в страната, като окончателният доклад включваше изчерпателни препоръки, които послужиха като основа за изготвянето на национална стратегия за ИКТ.

Отново през 2008 г. Фондацията участва в проект за изграждане на мрежа от регионални обучителни центрове за служители от държавната администрация за прилагане на европейското законодателство във връзка с информационното общество. Експертите на Фондация „Право и Интернет” подготвиха образователните материали, обучиха екип от лектори и организираха обучения из цялата страна. Също така през ноември 2008 г. екипът на Фондацията организира национална конференция на тема "Пътят към е-Община - цифровият град" под егидата на Столична община и със съдействието на Национално сдружение на общините в Република България. На конференцията присъстваха експерти и гости от водещи в областта държави–членки на Европейския съюз и бяха обсъдени най-добрите решения и практики за разумно и адекватно прилагане на новите технологии в услуга на гражданите.

През 2010 г. Фондация "Право и Интернет" завърши подготовката на вътрешни правила за документооборота на електронните документи и документи на хартиен носител за 12 областни и 74 общинските администрации, които включват анализ за установяване на основните ведомствени номенклатури, разработване на типови вътрешни правила за административната дейност и цялостни вътрешните правила на 8 администрации; подготовка на инструкция за тяхното привеждане към нуждите на конкретната администрация.

През годините експертите на Фондацията са консултирали Европейската комисия по правни и пазарни въпроси, свързани с електронните подписи, и са участвали в множество международни проекти, свързани с тяхното регулиране на интернационално равнище. Освен това Фондация „Право и Интернет“ продължава да подкрепя регионалните и местните власти в оптимизирането на вътрешните им процеси и интегрирането на електронни административни услуги, като засилва ролята си сред организациите, занимаващи се с правните аспекти на електронното управление.

Партньори