Нарастващ брой търговски транзакции се извършват на национално и международно ниво чрез електронни средства без всякакви осезаеми следи. Възникват въпроси като "Каква е юридическата стойност на електронните документи?", "Дали електронните подписи се приемат като доказателство в съда?" и "Дали законовите изисквания за 'писмена форма' и 'подпис' са спазени в случаите, когато са използвани електронни документи и електронни подписи?". Очевидно нуждата за правна сигурност и обезпеченост е неотложна и в неин отговор идва законовата рамка за електронни подписи на европейско и международно ниво.
Експертите на Фондация "Право и Интернет" са положили основите на правната регулация на електронния документ и електронния подпис в България. Участвали са в разработването на едноименния закон през 2001 г., участвали са в създаването на подзаконовите нормативните актове по неговото прилагане, както и на измененията му през годините.
През 2004 г. експерти от Фондацията създават коментара към закона ("Електронният документ и електронният подпис. Правен режим" 2004 г.), актуален и до днес с обстойните си анализи на нормативната уредба, a през 2009 г. разработват проекти на нормативни актове, регулиращи прилагането на електронния документ и електронния подпис в съдебната система, чиято основна цел е правното регулиране на електронното правосъдие в България.
От 2004 г. експертите на Фондацията участват в обучения и консултации във връзка предоставянето на административни услуги на гражданите по електронен път, включително ре-инженеринг на работните процеси, разработване на вътрешни правила за документооборота на електронни документи и документи на хартиен носител и реализация на електронни и комплексни административни услуги. До момента са обучени над 1200 специалисти от държавната администрацията и съдебната система по въпросите, свързани с използването на електронен документ и електронен подпис и регулиране на дейността им в новата информационна действителност.
През 2010 г. Фондация "Право и Интернет" завърши подготовката на вътрешни правила за документооборота на електронните документи и документи на хартиен носител за 12 областни и 74 общинските администрации, които включват анализ за установяване на основните ведомствени номенклатури, разработване на типови вътрешни правила за административната дейност и цялостни вътрешните правила на 8 администрации; подготовка на инструкция за тяхното привеждане към нуждите на конкретната администрация.
През годините експерти на Фондацията са консултирали Европейската комисия по въпросите на пазарните и правните аспекти на електронните подписи и са участвали в множество международни проекти, свързани с регулацията им на наднационално ниво.
Концепцията за електронното управление се свърза преди всичко с идеята за предоставянето на качествено и комплексно административно обслужване на гражданите, но също така включва и редица други възможности като - възможност за упражняване правото на глас, достъп на гражданите до правосъдие посредством използването на информационни и комуникационни технологии и редица други, предоставяне на електронни услуги на гражданите и бизнеса от страна на органите на местно самоуправление.
Фондация "Право и Интернет" е една от водещите български организации в тази област. По нейна инициатива са създадени множество анализи, становища и политически документи. За държавата са разработени правно-експертни писмени консултации, свързани с електронния документооборот в администрациите, включително вътрешни правила за работа с електронни документи, воденето на електронни регистри и използването на електронни подписи при предоставянето на административни услуги на гражданите по електронен път. Фондацията е провела десетки специализирани обучения и семинари на държавната и общинската администрация по проблемите на електронното управление.
През 2006 г. по възложение на Министерство на държавната администрация и административната реформа Фондацията създава Пътна карта на електронното правителство за периода 2006 – 2009 г. и Правна рамка на електронното управление в България.
Експерти на Фондацията ръководиха работните групи по създаването на Закона за електронното управление и на подзаконовите актове по неговото прилагане (2006 – 2007 г.), а също така участват в доразвиването на нормативната уредба след влизането на закона в сила.
През 2008 г. експерти на Фондацията изготвят цялостен анализ на съществуващото национално законодателство, имащо отношение към имплементацията на електронното управление, включително закони и подзаконови нормативни актове, анализ и сравнение на съществуващите практики при въвеждане на електронно управление в държави-членки на ЕС и предложения за развитие на нормативната уредба и подобрение на съществуващите практики за реализиране на Стратегията за електронно правителство.
През същата година експерт на Фондация "Право и Интернет" изготви пълен анализ и предостави консултации на бизнес асоциациите на Босна и Херцеговина в рамките на проект на Световната банка относно развитието на сектора на информационните и комуникационни технологии в страната. В окончателния доклад е разгледано националното законодателство в областта на електронните съобщения, електронната търговия, електронното правителство, услугите на информационното общество, авторските права, данъчното облагане, електронните обществени поръчки и електронно фактуриране. В доклада са включени изчерпателни препоръки, които да послужат за основа при създаването на национална стратегия за ИКТ.
Отново през 2008 г. Фондацията участва в проект за изграждане на мрежа от регионални обучителни центрове за служители от държавната администрация за прилагане на европейското законодателство във връзка с информационното общество. Експертите на Фондация „Право и Интернет” подготвиха образователните материали, обучиха екип от лектори и организираха обучения из цялата страна.
През ноември 2008 г. екипът на Фондацията организира национална конференция на тема "Пътят към е-Община - цифровият град" под егидата на Столична община и със съдействието на Национално сдружение на общините в Република България. На конференцията присъстваха експерти и гости от водещи в областта държави–членки на Европейския съюз и бяха обсъдени най-добрите решения и практики за разумно и адекватно прилагане на новите технологии в услуга на гражданите.
Фондация "Право и Интернет" продължава да подпомага общинските и областните администрации при оптимизирането на процесите и интегрирането на електронните административни услуги и през следващите години.
Проекти
- Проучване за определяне на техническата оперативна съвместимост в Черна гора
- Извършване на цялостна оценка на нивото на съответствие на националните законодателства в региона на Западните Балкани с регламента на ЕС относно електронната идентификация и удостоверителните услуги при електронни транцакции на вътрешния пазар, както и г
- Разработване на нормативна уредба за въвеждане на електронния документ и електронния подпис в съдебната система
- Обучение на длъжностни лица от Агенцията по вписванията по практическото приложение на Закона за търговския регистър
- Услугите на електронното правителство - по-близки до гражданите